سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مطالب درسی و کنکوری هفتگی | weekly educational posts

انتخاب رشته کنکور گروه هنر

 

انتخاب رشته هنر نسبت به گروه های دیگر کمی خاص تر است چون برای قبولی در دانشگاه های خوب و رشته های پر طرفدار علاوه بر کنکور شرکت در آزمون عملی و کسب نمرات لازم الزامی است. بنابراین پیشنهاد میکنم تا به مطالبی که قرار است گفته شود با دقت توجه کنید که بهترین انتخاب رشته انجام شود و در نهایت بتوانید وارد بهترین دانشکده های هنر شوید.

کنکور هنر

مهم ترین نکات در انتخاب رشته هنر

1.اولویت بندی در رشته های هنر دقیقا باید بر اساس علاقه فردی انجام شود و این در حالی است که در دیگر گروه های آزمایشی اولویت بندی بر اساس تقاضای داوطلبان است. شما به دلخواه خودتان و با توجه به اینکه رشته های هنر عملی هستند و استعداد و توانایی شما حرف اول را میزند اولویت بندی کنید. بعضی از رشته های پر طرفدار هنر این ها هستند:

این مطلب هم می تواند برای شما مفید باشد: رشته پرستاری بدون کنکور

کارگردانی

بازیگری

طراحی صحنه

طراحی لباس

نقاشی

موسیقی

رشته های دارای شرایط خاص مانند فرهنگیان

2.بعد از انیکه اولویت بندی رشته ها انجام شد باید اولویت بندی دانشگاه هم انجام بدید که بهترین حالت به این صورت است:

دانشگاه های دولتی دوره روزانه و نوبت دوم مراکز استان ها

دانشگاه های دولتی دوره روزانه و نوبت دوم شهرهای بزرگ

دانشگاه های پردیس

دانشگاه پیام نور

دانشگاه غیر انتفاعی

در بین دانشگاه های پرطرفدار هنر میتوان دانشگاه تهران، اصفهان و شیراز را جز بهترین ها و البته پرتقاضاترین ها در نظر داشت.

3.حالا باید رشته هایی که انتخاب کردید را در دانشگاه های گفته شده بچینید. بهتر است اولویت را برای دو تا رشته هنر بگذراید چون برای آزمون عملی تنها امکان شرکت برای دو رشته هنر است. بعد از اولویت بندی رشته ها در دانشگاه ها به ترتیب گفته شده لیست اولیه آماده میشود.

4.ممکن است تعداد انتخابات شما بیش از 150 انتخاب شود البته در گروه هنر کمتر این اتفاق میوفتد اما در هر حال در صورتی که چنین وضعیتی پیش آمد باید دست به حذفیات بزنید. برای مثال اگر شما رتبه 2800 هنر هستید بدون شک در دانشگاه هنر تهران یا اصفهان قبول نمیشوید پس حذفشان کنید یا اگر دانشگاه های دور و سطح پایین را انتخاب کردید میتوانید آن ها را هم حذف کنید و فقط انتخاب های اصطلاحا منطقی را حفظ کنید تا انتخاب رشته هنر شما منسجم شود.

5.در مورد رشته های دارای شرایط خاص حتما مصاحبه انجام میشود و رتبه و تراز شما تنها بخشی از روند پذیرش است.بهتر است کد رشته های مربوط به دانشگاه های شرایط خاص را در 10 انتخاب اول قرار دهید مگر اینکه اولویت شما رشته های دیگر باشد.

6.انتخاب رشته موضوعی بسیار مهم است و گاهی به دلیل حساسیت های رتبه بدست آمده پیچیده میشود بنابراین نیاز است با اطلاعات کافی وارد پروسه انتخاب رشته شوید اگر در این کار تبهر ندارید انتخاب رشته را به مشاوران تحصیلی بسپارید.

 

تحلیل کارنامه انتخاب رشته هنر

قسمت اول و بالای کارنامه مربوط به اطلاعات شخصی شما و سهمیه ای است که در آن رتبه شما محاسبه شده. این قسمت خیلی مهمه و گاهی اوقات اشتباهاتی رخ میدهد پس در ابتدا جدول بالای کارنامه را بررسی کنید.

در قسمت بعدی دانشگاه هایی که مجاز به انتخاب رشته از آن هستید مشخص است. برای مثال در کارنامه تعیین شده است که میتوانید از دانشگاه های روزانه یا نوبت دوم یا حتی آزاد انتخاب رشته کنید یا خیر!

در آخرین و مهم ترین قسمت کارنامه تراز و رتبه شما بصورت کشوری و سهمیه ای مشخص است و دقیقا انتخاب رشته و تخمین قبولی در کدام رشته و دانشگاه بر اساس همین قسمت خواهد بود. دقت داشته باشید رتبه و تراز سهمیه ملاک انتخاب رشته هنر است.

در انتهای کارنامه هم کد دسترسی انتخاب رشته دانشگاه آزاد را میبینید که لازم است با آن و از طریق سایت دانشگاه آزاد انتخاب رشته کنید.

همانطور که گفتیم هنر دارای آزمون عملی است و تنها در دو رشته میشود آزمون عملی داد پس در انتخاب این رشته ها باید طوری عمل کنید که خودتان از قبل تجربه داشته باشید و آموزش های لازم را دیده باشید.

این مطلب هم می تواند برای شما مفید باشد:  چطور بدون کنکور رشته پزشکی بخوانیم؟

در پایان بدانید که...

انتخاب رشته هنر بعنوان یکی از گروه های شناور که شرکت کنندگان زیادی ندارد و البته ظرفیت دانشگاهی بسیار پایینی دارد شاید از دیگر گروه های آزمایشی حساس تر باشد. بنابراین کسی در انتهای رقابت کنکور برنده میشود که انتخاب رشته هنر را حرفه ای و با آگاهی انجام داده باشد.